У Черкасах 11 років будують дзвіницю у вигляді голуба в короні, висотою більше ста метрів. Кому це потрібно - репортаж theБабеля


Черкаський митрополит УПЦ МП Софроній вже 11 років будує найвищу дзвіницю в країні. Вона вище, ніж «Батьківщина-мати» в Києві і Статуя Свободи в Нью-Йорку, а по формі нагадує голуба з позолоченим животом і в короні. Автор обіцяє закінчити будівництво найближчим часом. Митрополит вже побудував храм у вигляді корабля, а після «Голуба» обіцяє взятися за горизонтальний храм у формі риби. За майже тридцять років він особисто побудував в області п'ятдесят храмів. Головний архітектор області порівнює його архітектурну сміливість зі стилем Гауді, а деякі місцеві підозрюють митрополита в несмаку. Ми з'їздили в Черкаси, щоб дізнатися, як до 135-метровому будівлі відносяться в місті, що в ньому буде і звідки у автора проекту тяга до монументальності і дивним для церковної архітектури формам.



1
- Вас у «ковчега» висадити?
- Ковчега?
- Ну, нашого знаменитого «Голуба»?
- Так, мені потрібен «Голуб».

У Черкасах прямі вулиці, магазини в перебудованих квартирах на перших поверхах п'ятиповерхівок, по вулицях їздять пазики - автобуси, які в інших обласних центрах зустрінеш нечасто, десь близько тече Дніпро. Всі пам'ятки пов'язані або з річкою, або з поетом Шевченко, але є й ті, хто вважає, що зовсім скоро туристичною принадою міста стане відомий серед місцевих черкаський «Голуб».

Недобудована дзвіниця стоїть в Соборному парку - частини колишнього Первомайського, яку в 1993 році місто передало єпархії. Це повинно бути дев'ятиповерховий будинок висотою 135 метрів, яке почали будувати в 2008 році. Крім дзвіниці, там хочуть зробити гуртожиток і столові для дітей-сиріт, амфітеатр на 800 місць, конференц-зали та велику оглядову площадку прямо в голові у «Голуба». На його хвості повісять сонячні батареї. Автор проекту - митрополит Черкаський і Канівський Софроній. У нього бувають видіння, після чого в місті з'являється храм або дзвіниця незвичної форми. Митрополит - почесний член Спілки архітекторів України, а останні десять років ще й архітектор з освітою.
Софронію, в миру Дмитру Савичу Дмитруку, 79 років. Він у чорній рясі і чорної скуфії з хрестом. У будівлі єпархії кабінет митрополита знаходиться на другому поверсі, і йому важко підніматися по сходах. Останні 30 років він приходить сюди майже кожен день, іноді навіть ночує. На території єпархії стоять два великих будівлі, які будував Софроній. Це найбільший православний храм в Україні (Свято-Михайлівський кафедральний собор) і найвища дзвіниця в Україні (135 метрів), яку в Черкасах називають просто «Голуб».

Софроній народився в Рівненській області, працював будівельником, потім служив в армії. Закінчив Московську духовну академію, був екскурсоводом і хранителем музею, захистив кандидатську дисертацію за темою «Значення давньоруської образотворчого мистецтва в розвитку російської культури», очолив єпархію. У 70 років вивчився на архітектора, хоча проектувати і будувати він почав задовго до цього.

Митрополит говорить повільно, іноді похрипує. В його кабінеті висить кілька карт радянських часів, багато ікон, стоїть акваріум з рибами, є портрети Шевченка і Хмельницького.

- Я викладав в Московській академії. У той час майже всі священики співпрацювали з КДБ, і ті хотіли, щоб я теж їм якось сприяв. Не можна було викладати і не співпрацювати з органами, але я не здавався. Терпіли вони мене цілих дев'ять років, а потім приїхав з канікул, а мені сказали, що я можу бути вільним. Я повернувся в Україну і став настоятелем невеликого храму в Черкаській області. У Черкасах було порожнє болото, жодного храму при населенні в 400 тисяч. Я вирішив, що їх потрібно буде будувати.
Незабаром Софроній очолив Черкаську єпархію і почав тут свою будівництво. За останні тридцять років в Черкасах з'явилося п'ятдесят храмів, креслення для яких він робив, будівництвами теж керував сам.

- Як же ви проектуєте без архітектурної освіти?
- Якщо є знання, то навіщо освіту? Мені не були потрібні папірці, щоб будувати храми. Але в якийсь момент я здався і в 70 років отримав диплом архітектора. Я ходив на вечірні заняття разом з іншими студентами, а потім захищався перед комісією з семи професорів і ректора. Але на захист їх не так цікавив мій дипломний проект, як проект мого життя - дзвіниця-голуб.
- А всі ці проекти затверджені, вони ж є на папері?
- Є, але мені завжди простіше пояснити будівельникам на пальцях
- А вам хіба легко туди підніматися, це ж високо?
- Бачите кран? Коли потрібно, мене на ньому піднімають.



Митрополит говорить, що коли Михайлівський собор місткістю майже 12 тисяч осіб добудували (будівництво закінчилося в 2002 році), він вирішив взятися за дзвіницю.

- Чому ви захотіли будівлю у вигляді голуба?
- Захотів не я, просто в моїй голові оселився голуб. Це символ миру, а нам всім так не вистачає світу. Голуб не відлітав з неї, я зрозумів, що потрібно починати будівництво. Деякі мене відмовляли, пропонували зазирнути в паспорт, говорили, що не встигну добудувати, що це затягнеться на роки.
- І все-таки почали будувати?
- Так, тому що голуб не летів. Я сказав йому: «Відлітай, все я побудую».

2

Через високі крон дерев дзвіниця виглядає не так переконливо, як в уяві. По контурах дійсно схожа на птицю, їй вже навіть облицювали черево золотим і синім металом, але поки вона без голови. Зсередини все інакше: на першому поверсі великий амфітеатр, по сусідству зал з колонами; всередині поки немає обробки, але з верхнього поверху видно все місто, а скоро будівля стане ще вище. Добудовують останній, дев'ятий поверх, після чого на нього садити купол - голову голуба. Вона додасть ще 20-25 метрів висоти. Відлити голову не змогли через тяжкості, а тому вирішили зварити з пластин прямо на території єпархії силами місцевих робітників.

- Найвищі дзвони в країні висять на висоті 24 метри, мої будуть звучати на 80, щоб цей дзвін чули навіть в Києві. А в голові «Голуба» ми облаштуємо оглядовий майданчик, на яку можна буде піднятися на ліфті.
- Безкоштовно?
- Зараз нічого безкоштовного немає, хто скільки може, стільки й дасть.

Та частина парку, яка залишилася в управлінні міста, і зараз виглядає запущеної. Трава не стрижуть, доріжок і лавок теж немає. Кілька чоловіків сидять на парапеті і п'ють горілку з соком. Митрополит оптимістично говорить, що головні роботи закінчать вже до кінця року. За 11 років проект дзвіниці-голуба кілька разів змінювався.

- Чому так довго будується? Скільки у вас будівельників?
- Ну, великий будинок. В цьому році ледве знайшов сімох робітників, вони навіть не професійні будівельники, але роблять все правильно.
- Сім робочих можуть добудувати таку величезну будівлю?
- Можуть, головне - правильно все їм пояснити.

Ночами на «Голуба» забираються місцеві руфери, їх ганяють, щоб ніхто не впав.


3
Митрополит не знає, скільки грошей вже вклали в будівництво дзвіниці. Згадує, що найвищий і великий храм колись обійшовся йому в 1,2 мільйона гривень, але його закінчили майже двадцять років тому і побудували в два рази швидше. Каже, що іноді виходить економити.

- Мої помічники використовують і пропагують моє добре ім'я - буває, нам роблять знижку. Наприклад, недавно домовилися і встановили вікна. Зазвичай вони стоять по п'ять тисяч за склопакет, а нам продали за дві. Будуємо простими господарськими методами.
- Тому даху ще немає, а вікна і часткова облицювання є?
- Так. Тільки я знаю, який храм буде в підсумку, з чого його будувати і який мені потрібен метал або цегла.
- У вас правда бувають видіння, після чого ви беретеся будувати?
- Так, так було з голубом, тепер я хочу побудувати храм у вигляді риби, але куди більш скромний, поменше.

Згадує, що не обійшлося без видінь. Коли будували Михайлівський собор, «до сторожам приходила Богородиця». Її прийняли за ту, що заблукала жінку, а вона тричі сказала: «Тут буде храм», і зникла.

- Це диво. Будівництво якраз простоювала, а після того як прийшла Богородиця, ми знову почали будувати.

Як такого проекту, говорить Софроній, не було. Він сам щодня ходив на будівництво і пояснював будівельникам, що потрібно робити. За такою ж схемою працюють і зараз.

- Я академік і можу сам вирішувати, як і що будувати. Мої виконроби до мене прислухаються і ніколи не суперечать. Міська влада теж вважається з моєю думкою. Наймати креслярів я не хотів, мені їм платити немає чим. Я робив все креслення сам, поетапно, і давав їх будівельній бригаді. Якби я нічого в цьому не розумів, то як би мої 50 храмів вистояли?

У коридорі зустрічаю жінку, яка служить при єпархії.

- Владика будує великі будівлі, якщо навіть люди з Києва дізналися і приїхали.

Інша людина, який погоджується назвати тільки своє ім'я - Борис, каже, що яким би дивним не здавалося будівлю, явних супротивників у нього не було.

- Софроній - хороший мужик, знає наше місто, ніхто б проти нього не пішов. Пересидів усіх мерів та губернаторів. Він же не на бюджетні гроші будує, а на свої, тому міська влада не втручається в його проекти.
- Ну, місце вибрали гарне?
- Місце і місце, єдине - під парком знаходиться дуже глибокий підземний колектор, який тягнеться від вокзалу до району Митниця. Так ось, прямо під цим «Голубом» порожня земля, там глибина з шестиповерховий будинок. Йому, звичайно, ніхто не заперечував, тому що раз митрополит вирішив, то вирішив, але в перспективі це може бути небезпечно, якщо земля просяде. Він упертий і все одно б будував там, де вирішив.

Інші місцеві не особливо цікавляться долею майбутньої дзвіниці. Хтось сміється, хтось відводить очі, а хтось байдужий до будівництва.
4
Головний архітектор Віталій Чернуха зустрічатися не захотів, не з першого разу, але відповів по телефону. Пояснив, що про проект чув, сказати нічого не може - в очі не бачив, і порадив звернутися до головного архітектора області Василю Дмитренко. За словами Чорнухи, Дмитренко - один митрополита, він же займався проект дзвіниці.

У кабінеті архітектора на стінах карти, дуже багато дипломів і грамот, на столі статуетка сови, багато ікон. Над робочим місцем висить герб України і дерев'яний хрест, а на сусідньому столі - портрет самого митрополита. Архітектор одягнений в яскраво-червону сорочку, червоний строкатий галстук, на ногах бірюзові туфлі і штани в клітку. Досить сміливе поєднання.

- У 1993 році півтора гектара парку дійсно віддали під будівництво собору [тоді головним архітектором міста був Василь Дмитренко]. У Черкасах процвітав атеїзм, і з 11 культових [церковних] споруд цілої була тільки трапезна монастиря. Дзвіниця виділяється на тлі всіх споруд міста, пройде ще трохи часу, і «Голуб» стане архітектурним надбанням Черкас, візитною карткою, як Шевченко і Хмельницький. Ось побачите, архітектуру Гауді теж визнали і зрозуміли не відразу.

Дмитренко розповідає, що весь комплекс, який до цих пір будується на території парку, був затверджений ще в 1993 році. Спочатку передбачалося звести храм (на це пішло шість років), потім дзвіницю (будують з 2008 року) та інші приміщення єпархії. Архітектор пишається тим, що це буде найбільша дзвіниця в Європі, і каже, що фінансово місто зовсім не допомагає єпархії.

Головний архітектор області відгукується про митрополита з повагою і трепетом, дуже хвалить унікальність і новаторство його архітектурних рішень. Коли я прошу назвати п'ятірку кращих будівель Черкас, побудованих за останні 30 років, згадує п'ять споруд Софронія.

- Черкасам пощастило, що у нас є такий владика. Він не просто відкриває храми, він їх сам будує, своїми руками. У кожному районі Черкас сьогодні є його проекти, і кожен з них відрізняється один від одного. Ви ж розумієте, що він дипломований архітектор і почесний член Спілки архітекторів України.

Владика, каже Дмитренко, будує і паралельно робить проект, в процесі щось може змінюватися, вдосконалюватися.

- Всі ці «вилежування» гальмують будівництво. Владика міг запропонувати внести зміни вже в процесі, але образ голуба весь цей час залишався чільним. І судячи з темпів будівництва, скажу, що будівля введуть в експлуатацію через два-три роки максимум. Розмови про те, що це буде глобальний недобуд, не мають під собою підстав.

Наостанок питаю, чому Софроній воліє настільки нестандартну архітектуру.

- Тому що в ньому переплетені глибокі знання: професія духівника, будівельника, живописця і архітектора. Рідкісне поєднання.
5
Ніхто не заперечував Софронію і в 2014-му, коли він перестав згадувати в молитвах ім'я патріарха Кирила. Формально він залишається в церкві, яку очолює Кирило, але вважає Володимира Путіна агресором, РПЦ - церквою агресора і навіть перестав відвідувати їх синоди в Москві. Каже, що після його заяв йому рекомендували в Москву поки не їздити, але він не поїхав би і сам. Як і не приїхав митрополит на синод, де оголосили про створення Української автокефальної церкви на базі Київського патріархату і не перейшов в неї.

- Я націоналіст і не здам Черкаси ні кацапам, ні грекам. Я не визнаю Київський патріархат, коли вони оголошують себе автокефалією - це по суті те ж саме, що я, сидячи в Черкасах, визнаю себе Папою Римським.
- Але коли ви були ще в нормальних відносинах з РПЦ, як їх представництво в Україні, вони вам допомагали будувати? Це ж багата церква.
- Ніколи, нічого, жодної копійки, все самі робили.

Софроній вважає, що в найближчому майбутньому Томос в України заберуть, бо не минуло й року, а всередині новоствореної церкви вже трапився розкол.

- Мені шкода Філарета, він 20 років працював над автокефалією, а в підсумку виявився за бортом. Вони йому обіцяли і слова свого не дотримали. Всі, хто його сьогодні зрадили, колись були висвячені ним же, [тепер] наплювали йому в душу.

Митрополит і головний архітектор впевнені в успіху свого проекту. Кажуть, що дзвіниця-голуб простоїть багато-багато років.

- Якщо є бажання, то Господь і Божа Матір завжди допоможуть. В основі будь-якої споруди лежать технічні розрахунки, перевірені інженерні рішення, гарантії фінансування, а коли будується храм, головне - це віра в нашого Бога і надія на Його допомогу.

Владика показує на ікону Богородиці.

- Не я строю, будує Вона.



Немає коментарів:

Дописати коментар