Оновлення парку за 16 мільйонів, зарплати працівникам та відключення світла: як нині живе Черкасиелектротранс
На початку листопада 2025 року комунальне підприємство «Черкасиелектротранс» відсвяткувало 60 років. І хоча на вулицях можна побачити тролейбуси, які вже могли б стати історією, а деяке обладнання є ровесником КП, треба віддати належне – підприємство продовжує працювати.
«18000» відвідав депо Черкасиелектротрансу, щоб поспілкуватися з його керівником Борисом Марченком. Говорили про підвищення зарплат працівникам, відключення електроенергії, валідатори і, звісно, про ті чотири десятки тролейбусів, які давним‐давно обіцяють Черкасам. Чим живе підприємство – далі в матеріалі.
«Пишаюся ними»: про жінок на підприємстві та школу водіїв
- Черкасиелектротранс – це велике підприємство, варто говорити не лише про тролейбуси. Розкажіть про напрямки, що охоплює КП, зокрема, про школу для водіїв.
- Так, наше головне завдання – надання послуг на ринку пасажирських перевезень. З цим завданням підприємство справляється повністю, дякуючи працівникам. Нині у штаті 307 осіб.
Є різні підрозділи: РЕМ зона, дільниця машинних механізмів, контактна група, диспетчерський пункт, відділ закупівель та багато інших. Також маємо свій навчальний заклад, який готує водіїв категорії Т. Його створили спільно з обласним центром зайнятості. Вже впродовж трьох місяців кожен безробітний може прийти до нас на навчання й отримати права, а також підвищити кваліфікацію.
Із 2021 року у школі підготували близько 60 водіїв, з них половина підвищила свою кваліфікацію. Групи невеликі: від семи до дванадцяти осіб. З останнього набору сім слухачів склали іспит у сервісному центрі й прийшли до нас на роботу.
- Чи змінилася кількість працівників із початку вторгнення?
- Кількість працівників коливалася, але незначно. Це непомітно для містян: підприємство продовжує працювати й перевозити людей. Нині у ЗСУ – 32 працівники Черкасиелектротрансу.
Жінок тепер працює більше. Нині в нашій школі з підготовки водіїв чоловіків і жінок – порівну. В останній групі було четверо дівчат, яким близько 25‐ти років. І я пишаюся нашими працівницями, вони дуже відповідально ставляться до своєї роботи.
- Чи працює на підприємстві Валентина Слуцька, яка раніше очолювала кінотеатр «Україна»? Як ви ставитеся до того, що її підозрюють у вимаганні та отримання хабаря?
- Так, вона працює методисткою у школі підготовки водіїв, має відповідний диплом педагогічної освіти.
Я ціную її якості як викладачки, її роботу і зважаю на результат. Школа працює, набираються групи, триває підвищення кваліфікації. Це означає, що людина на своєму місці, має педагогічну освіту. Без педосвіти ми у школу нікого не беремо.
«Фарбуємо їм губи, щоб красиві виходили на лінії»
- Черкасиелектротранс 5 листопада відсвяткував ювілей – 60 років. Ви ж на посаді керівника комунального підприємства з жовтня 2022 року. Які покращення впровадили?
- Насамперед оптимізував управлінську структуру: скоротив надлишкові керівні посади та оновив штатний розпис. Йдеться про десяток посад, зокрема – перший заступник директора, начальник служби ремонту рухомого складу та його заступник, начальник відділу з організації закупівель та фахівець з публічних закупівель, завідувач складу, фахівець з питань цивільного захисту тощо. Це дозволило зменшити витрати фонду оплати праці й спрямувати ці ресурси на розвиток і потреби підприємства.
Також поремонтували дахи у тролейбусному депо та на всіх тягових підстанціях (це електроустановка, яка перетворює змінний струм високої напруги на дещо нижчий, необхідний для живлення тролейбусів, – ред.), що протікали. У місті таких підстанцій – десять.
Коли востаннє оновлювали рухомий склад у тролейбусному парку?
- Це критична проблема. Усього в парку 82 машини. Більшість – це тролейбуси, яким по 30–40 років, зокрема ЗіУ. Вони відпрацювали свій четвертий ресурс, тому що термін експлуатації тролейбуса 12 років. Ці машини потребують капітального ремонту.
Також є тролейбуси ЛАЗ, «Богдан», «білоруські» тролейбуси – жовті. Всі кажуть, що вони нові, але це не так (нову партію тролейбусів місто отримало у 2012 році, – ред.). Дякуючи нам, вони мають такий вигляд: «фарбуємо їм губи», щоб вони красиві виходили на лінії.
Крім проблем із деталями, нерозв’язане питання з інклюзією. Якщо говорити про тролейбуси ЛАЗ чи «білоруські», або «Богдани», то це низькопідлогові тролейбуси, що зручні для людей з інвалідністю. Таких усього 28 одиниць. А ЗіУ для таких потреб не облаштовані, вони вже віджили своє, тому працюємо над отримання кредиту від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР).
- До кредиту обов’язково повернемося, це важлива й розлога тема. Та спершу розкажіть, як стежите за тролейбусами зовні й всередині, що деякі попри роки сприймають за нові?
- Одним із підрозділів підприємства є ремонтна зона. Вона охоплює і мийний комплекс. До речі, за кошти Європейського банку також хочемо реконструювати цей комплекс. Попри ремонти, він працює, як і підприємство, 60 років.
Тож тролейбуси, які заїжджають після зміни на територію парку, рухаються спершу до мийки. Прибиральниці протирають поручні та сидіння, прибирають підлогу, а потім тролейбус їде у мийний комплекс. Там є, зокрема, щітки, які миють машину ззовні. На наступну зміну тролейбус виїжджає з депо чистим.
Що з обіцяними тролейбусами і якими вони будуть?
- В інфопросторі вже мінімум п’ять років обговорюють те, що місто от‐от отримає нові тролейбуси. І все ніяк цього не стається. В чому проблема?
- Якби ми хотіли взяти кредит в якомусь банку, то перейшли б через дорогу і взяли цей кредит. А ми працюємо з Європейським банком реконструкції та розвитку.
Черкасиелектротранс, Черкаська міська рада та європейський банк підписали тристоронню угоду про підготовку до кредитного фінансування 25 жовтня 2024 року. З початку цього року тривала ця підготовка. І тільки нещодавно ми захистили проєкт. На це знадобився рік. Наступний крок – підписання «Проєкту модернізації громадського тролейбусного транспорту у м. Черкаси». Сподіваюся, підпишемо його цього року. Тоді вже точно знатимемо чіткий розмір кредиту, його термін (нині в додатку до внесення змін у рішення виконкому йдеться про кредит ЄБРР до 16 млн євро на 13 років, – ред.). Після оголосять тендер на закупівлю тролейбусів, визначать переможця. Думаю, це відбудеться в другій половині 2026 року. Та, оскільки це спеціалізований європейський майданчик, то тут не все залежить від нас.
Плануємо закупити близько 40 енергоефективних тролейбусів (раніше повідомляли про 45, – ред.). Насамперед вони замінять старі ЗіУ, ще частина буде з автономним ходом. Зокрема в плані – 12‐метрові тролейбуси з автономним ходом до 20 кілометрів. Вони працюватимуть там, де немає контактної мережі, щоб не будувати тягові підстанції.
Також за проєктом плануємо автоматизацію тягових підстанцій, наприклад, по вулиці Смілянській, щоб вона змогла забезпечувати рух більшої кількості тролейбусів у напрямку Південно‐Західного району. Крім цього, має відбутися модернізація випрямлячів та вимикачів, встановлення автоматичних пантографів (струмоприймачів – ред.), оновлення 2,1 кілометра контактної мережі, капітальний ремонт покрівлі депо та встановлення дахової сонячної електростанції.
Додамо, відповідно до згаданого додатка до внесення змін у рішення виконкому, кредит європейського банку співфінансується інвестиційним грантом на суму до 4 млн євро, що має надійти зі Спеціального фонду акціонерів ЄБРР, та внеском Черкас / КП «Черкасиелектротранс» у розмірі 0,2 млн євро. Кредит надають під стовідсоткову гарантію міста Черкаси. Через ризики, пов’язані з війною, кредит підтримає часткова гарантія у межах Програми гарантій для забезпечення стійкості муніципальної інфраструктури та промисловості Ukraine Investment Framework.
Серед джерел повернення кредиту:
- кошти КП «Черкасиелектротранс» за послуги з перевезення пасажирів;
- кошти за виконану роботу електротранспортом на міських маршрутах за договорами про організацію надання послуг з перевезень міським транспортом;
- кошти, надані Черкасиелектротрансу за послуги від інших видів діяльності.
Остаточний відсоток кредиту ЄБРР наразі не сформований.
- Чи є в планах створення нових тролейбусних ліній, наприклад, на тих вулицях, де їх немає?
- У межах кредиту від ЄБРР передбачений ремонт інфраструктури. Йдеться, зокрема, про контактну мережу. Її протяжність в Черкасах – 120 кілометрів, це 3 000 опор. Плануємо замінити 120 опор і оновити близько 30 кілометрів контактної мережі.
Створювати нові лінії не будемо. Але там, де не курсують тролейбуси нині, зможуть їздити нові з автономним ходом.
Валідатори, пільговики та безоплатний проїзд для всіх
- Із 1 липня 2022 року в тролейбусах працюють валідатори. Чи весь транспорт обладнаний ними?
- Валідаторами обладнані 65 одиниць рухомого складу: у 21 членованому тролейбусі по чотири валідатори, тобто разом це 84 пристрої, і 44 одиночні тролейбуси, в яких по три валідатори – загалом 132 одиниці. Їх встановлювала компанія‐оператор Smart Ticket Technology.
На лінію виходять лише тролейбуси зі справними валідаторами. Своєю карткою водій запускає в роботу валідатори і потім контролює їхню роботу. Якщо пристрій не працює, викликаємо представника Smart Ticket Technology.
Буває, що валідатори виходять з ладу вже під час маршруту: гасне екран, коли пасажир підносить до нього карту, чи повідомляє про незареєстровану карту. На такі випадки Черкасиелектротранс має 30 контролерів, які теж комунікують з інженерами. Некоректну роботу валідаторів фіксуємо у спеціальному журналі.
- Так, частина кондукторів у 2022 році, коли в тролейбусах з’явилися валідатори, стала працювати контролерами. За їхніми спостереженнями, черкасці звикли до безготівкої оплати за проїзд?
- Контролер заходить у салон. Він має свій валідатор, яким блокує решту приладів у транспорті. Потім перевіряє, чи сплачували пасажири за проїзд. Якщо людина не платила, є так званий «квиток контролера» – 130 гривень. Пасажирові пропонують його сплатити. Бувало, що виникали конфліктні ситуації, коли викликали поліцейських, і пасажир сплачував за проїзд.
У середньому за дев’ять місяців 2025 року щомісячно продавали 84 «квитки контролера».
- Скількох пільговиків перевозять тролейбуси?
- Йдеться про 137,5 тисяч пільговиків, зокрема, пенсіонерів – 89 200 осіб, учнів і студентів – 48 273. А ще ми безоплатно перевозимо учасників бойових дій, дітей із багатодітних сімей, чорнобильців – загалом 17 пільгових категорій.
І дивлячись на ситуацію в країні, думаю, пільговиків не меншатиме. Але щось змінювати під час війни – неетично.
Скільки грошей має Черкасиелектротранс та на що їх бракує?
- Скільки Черкасиелектротранс отримує від сплати за проїзд пасажирами в місяць?
- В середньому це 60–70 тисяч гривень. Але в останні дні значно менше через відключення електроенергії.
- Які джерела надходження коштів ще є у підприємства?
- Є дохід від реклами. Зовнішня коштує від 3 000 гривень у місяць. Зазвичай договори з підприємцями укладаємо на рік. Нині маємо з «Венето» й «Сейфом». А внутрішня реклама – це формат А4. За розміщення пропонуємо 8 гривень у день.
Також надходять кошти від розміщення дротів компаній, які забезпечують, зокрема, зв’язок, на опорах підприємства.
- Чи плануєте переглянути вартість за розміщення реклами?
- Розумієте, існує конкуренція на ринку перевезень. Якщо перевізник запропонує меншу ціну за розміщення, то прийдуть до нього.
Але, крім цього, ми ще розміщуємо багато соціальної реклами, звісно, безкоштовно.
- Чи маєте політику щодо того, яку та чию рекламу розміщувати на тролейбусах?
- Політичну рекламу не розміщуємо.
Пам’ятаю, як на початку вторгнення запропонував зробити написи при вході в тролейбус, щоб підбадьорити містян. Так, на тролейбусі з’явилися слова: «Сміливість», «Духовність», «Патріотизм», «Сила», «Віра». А хтось запропонував доповнити цей перелік словами: «Батьківщина», «Свобода». Кажу – ні, бо це вже асоціюватиметься з політичними партіями.
- Чи можна орендувати тролейбус?
- Так, звісно. Будь‐хто повнолітній з паспортом може орендувати тролейбус. Одна година в односекційному тролейбусі коштуватиме 1 853 гривень, у зчленованому – 2 256 гривень.
- Який бюджет КП «Черкасиелектротранс» у 2025 році?
- Із міського бюджету передбачено 182 млн гривень.
Найбільший фактор, який впливає на цю суму, – вартість електроенергії. Зрозуміло, що коштів бракує. Наприклад, на ремонт виробничих побутових приміщень, боксів, оглядових ям, уже згадував про мийний комплекс. Потрібно робити ремонт і дорожнього покриття в парку, і ремонт тягових підстанцій.
Отже, за дев’ять місяців цього року бюджет підприємства формували:
- надані транспортні послуги з перевезення пасажирів та їхнього багажу – 80,8 %;
- електронний квиток – 14,5 %;
- «квиток контролера» – 0,1 %;
- використання опор, обслуговування кабелю, розміщення телекомунікаційного обладнання – 0,6 %;
- оренда, суборенда – 0,2 %;
- реклама – 0,1 %;
- інші -3,7 %.
Яка зарплата у водіїв тролейбусів і контролерів?
- Ще кілька запитань про гроші. Чи вчасно працівники отримають зарплату? Чи вдалося переглянути виплати після початку вторгнення?
- Зарплату виплачуємо вчасно. Фінансування міською радою відбувається повністю.
Дякуючи профспілкам, ухвалили галузеву угоду з Міністерством розвитку громад та територій України на 2024–2026 роки. Згідно з нею, наприклад, робітник першого класу отримує надбавку 200 %, а раніше було 160 %. Тобто підвищення відчутне.
- Яка нині середня зарплата на підприємстві?
- Середня зарплата водія складає 28 тисяч гривень. Водій спареного тролейбуса, що в народі називають «гармошка», може отримати й 32 тисячі гривень. Контролери – близько 18 тисяч.
- Які вакансії маєте?
- Зараз є понад 30 вакансій. Потрібні, зокрема, інженер‐програміст, інженер з охорони праці, юрисконсульт, економіст. А також слюсар‐сантехнік, муляр, токар, акумуляторник. Треба й верстатник, машиніст з прання та ремонту спецодягу, прибиральник службових приміщень. І, звісно, водій тролейбуса.
- Чи має підприємство можливість бронювати працівників?
- Так, Черкасиелектротранс є критично важливим підприємством. Нині заброньована половина працівників, як є військовозобов’язаними.
- Що ще, крім зарплати, бронювання, може запропонувати підприємство своїм працівникам?
- Працівники мають право на безкоштовний проїзд у тролейбусах. Також їх підвозять на роботу та розводять після завершення зміни. Медичний огляд відбувається за кошти підприємства. Працівники можуть підвищити свою кваліфікацію і здобути нову професію «водій тролейбуса».
Як доводиться працювати під час відключень світла?
- Тролейбуси продовжують курсувати попри нестабільну ситуацію з електропостачанням. Як забезпечуєте рух транспорту?
- Аварійні відключення додають нам проблем, оскільки диспетчер не може визначити ділянку для руху. Аварійні відключення застосовують оперативно і без попередження. Напруга зникла – тролейбуси вимушено зупинилися на невизначений час. Особливо незручно, коли аварійні відключення припадають на вечір і тролейбуси не можуть заїхати в парк. Таке часто ставалося на початку вторгнення.
Коли тривають погодинні відключення електроенергії, ми підлаштовуємося, змінюємо графіки, повідомляємо про це у наших соціальних мережах. Наші диспетчери мають багато років досвіду, вони на зв’язку з обленерго.
Інколи перекидаємо електричну енергію з однієї тягової підстанції на іншу. Але така можливість є не завжди: напруга буває слабкою. Якщо попри це запустимо тролейбус, може згоріти контактна мережа – це аварія на лінії.
Ще хочу додати, що комунальний транспорт і комунальники є індикатором спокою в місті. Якщо батареї теплі, в кранах тече вода, місто прибирають, рухається транспорт – значить усе в порядку, це спокій для містян.











Немає коментарів:
Дописати коментар